fbpx
Helhetscentrum-personlig och andlig utveckling

Dagens Tips
– för välmående

Välj dagens tips – vad får dig att må bättre just nu?
Här får du enkla tips som hjälper dig att koppla av, hantera stress
och att få in mer glädje i ditt liv.

Steg 1 – Gör din hjärtförankring!

När du är hjärtförankrad – på riktigt, har du den bästa grunden för att kunna stanna kvar i ditt välmående.

Hjärtmeditationen behöver du göra en gång per dag, den gör att du kan stanna kvar i ditt hjärta under 24 timmar.

Dagens Tips på första nivån – Välj det tema som känns viktigt idag.

Här hittar du korta meditationer och övningar som snabbt får dig i bättre balans.

Din kärlek till dig själv

Din kärlek till dig själv är viktig!

Olika tecken på brist på kärlek till dig själv kan vara låg självkänsla och lågt självförtroende, svårt att sätta gränser, problem att hantera stress och oro.

Hur ser du på Dig själv? Är du nöjd med dig själv? Är du självkritisk?

Kärleken till dig själv är grunden till ditt välmående.

Att öka kärleken till dig själv gör du enklast genom att upprepa din affirmation:

Jag älskar mig själv!
Jag är värd att må bra!

Kort avslappning

Kort men effektiv avslappning

Tona ner i ditt hjärta, känn att du har fast mark under fötterna och att du “ser” stjärnhimmelen ovanför dig.

Sätt dig ner på din plats, dra ett par djupa andetag och blunda.

– Du ska andas in genom näsan och ut genom munnen. Dra långa djupa andetag.

– Tänk dig att du andas in lugn och ro.

– Andas ut allt som stressar dig.

– Andas in lugn och ro – känn hur din kropp börjar slappna av.

– Andas ut alla motstånd som du har inom dig.

Fortsätt med dessa andetag i 3-5 minuter.

Avsluta genom att röra lite på händer och fötter och öppna ögonen när du är klar.

Trött och stel i kroppen?

Trött och stel i kroppen

Känner du dig stel och trött? Då är denna övning ett bra hjälpmedel.

Tona ner i ditt hjärta först, här har du alltid den bästa förutsättningen för att du ska må bra.

Gör så här:

Tänk tonen till ditt Stjärnrum

Känn att du har fast mark under fötterna och att du “ser” stjärnhimmelen ovanför dig.

Sätt dig ner på din plats.

Tänk dig att du känner solens värme i ditt ansikte (visualisera om du inte kan vara i direkt solsken).

Andas in djupt och känn att du andas in solsken – varmt, gult solsken – rakt in i din kropp.

Gör denna andning i 2 minuter, din kropp svarar snart med att slappna av och du känner dig piggare direkt.

Huvudvärk?

Får du en skarp huvudvärk ibland?

Huvudvärk kan såklart bero på många olika saker, något som de flesta inte är medveten om är att det kan bero på att du är frekvenskänslig.

Du kan få en skarp huvudvärk som kommer snabbt, och det kan bero på att du fått en frekvensöverbelastning av någon anledning. Detta är helt ofarligt men otrevligt.

Den bästa hjälpen för detta är att äta råa morötter. Lätt, enkelt och förvånansvärt effektivt.


Hantera Stress

Gör din hjärtförankring!

När du är i ditt hjärta är du mer kärleksfull mot dig själv och andra.

Du får också lättare att hantera stress, slippa oro och att öka din självkänsla och ditt välmående.

Det är din hjärtförankring som är nyckeln till att komma in i ditt hjärta – på riktigt.

Du behöver göra den varje dag, den håller i 24 timmar.

Om du gör den långa hjärtmeditationen eller den korta, spelar ingen roll.

Din inre vägledning

Lita på din inre kompass – din inre vägledning!

Din inre kompass finns i ditt hjärta, och det är i ditt hjärta som du får hjälp att fatta bra beslut.

Många gånger när det är svårt att fatta ett beslut, handlar det egentligen om att du är osäker på vad som är bäst för dig.

När du är osäker på dina beslut – tona ner i ditt hjärta och lita på de svar du får!

För att hantera stress behöver du kunna välja bort det som överbelastar dig. För att kunna göra det på ett bra och kärleksfullt sätt (mot dig själv och andra) behöver du vara i ditt hjärta när du gör dina val.

Upprepar du samma mönster?

Bli medveten om när du upprepar dina mönster.

Stress och oro, gränssättning – Allt är en typ av mönster som du upprepar.

Stress, ångest och oro – och hur du kan hantera dem, är viktigt. Det tar enormt mycket energi att oroa sig. Det är dessutom din oro som kan leda till ångest.

När du kan hantera din oro och slippa lägga all din energi på att det, kan du istället använda din energi till andra saker i ditt liv.

Du kan lägga din energi på det som ger dig glädje istället!

Lär dig att känna igen dina mönster, när du gör det – då kan du stoppa dig själv från att upprepa dem.

Gör så här:

Ha en mental handbroms

När du är på väg in i ett gammalt mönster – Dra i den och tänk STOPP:

Få distans till det du var på väg att göra och välj ett annat alternativ.

Är det svårt att bryta?

Distrahera dig själv och din hjärna genom att upprepa din affirmation tills mönstret är brutet.

Lär dig säga “Nej”

Säg nej när det behövs – utan skuldkänslor.

Att kunna säga nej är nödvändigt när det gäller gränssättning och stresshantering.

Säg nej när det behövs och när det behövs, då behöver du behöver inte heller förklara varför eller ha några skuldkänslor för det.

Tänk efter innan du svarar när någon ber dig om hjälp:

Vill jag?

Kan jag ?

Orkar jag?

Svaret måste vara Ja på dessa tre frågor, är det inte det – då svarar du nej.

Är det svårt?

Gå in på Dagens Tips på nästa nivå för att få mer hjälp.

Mer Glädje

Lev från ditt hjärta

När du är i ditt hjärta är det lättare att känna glädje, du är också mer kärleksfull mot dig själv och andra.

Du får också lättare att hantera stress, slippa oro och att öka din självkänsla och ditt välmående.

Det är din hjärtförankring som är nyckeln till att komma in i ditt hjärta – på riktigt.

Du behöver göra den varje dag, den håller i 24 timmar.

Din kärlek till dig själv är viktig för att du lättare ska känna glädje.

Olika tecken på brist på kärlek till dig själv kan vara låg självkänsla och lågt självförtroende, men också svårigheter att känna glädje, tillfredsställelse och att vara nöjd just här och nu i ditt liv.

Hur ser du på Dig själv? Är du nöjd med dig själv? Är du självkritisk?

Kärleken till dig själv är grunden till ditt välmående.

Att öka kärleken till dig själv gör du enklast genom att upprepa din affirmation:

Jag älskar mig själv!
Jag är värd att må bra!


Kreativitet ökar din glädje

Gör något kreativt

Kreativitet och glädje hör ihop, har du svårt att känna glädje så gör något kreativt.

Gör något som du tycker om att göra. Det kan vara att måla, skriva, baka, handarbeta, pyssla med blommor, luffarslöjd – ja, precis vad som helst.

Det viktiga är att du gör det utan krav på dig själv. Det ska vara helt kravlöst, för då slappnar du också av och går in i glädjen som det kreativa ger dig.


UTMANING:
Gör något riktigt fult!

Något som blir riktigt dåligt. Känna att det inte var hela världen att det blev så, utan att det faktiskt var ganska roligt att göra det.

Tacksamhet – ökar ditt välmående

Känn tacksamhet

Att känna tacksamhet är något av det bästa du kan göra för att öka ditt välmående. Tacksamhet och glädje hänger dessutom ihop. Det ena påverkar det andra.

Var tacksam över allt du har och sluta att se det du saknar!

Alla har mycket i sina liv att känna tacksamhet över, se det vardagliga – för det är det som är grunden i ditt liv.

Var tacksam över att du har mat på bordet och tak över huvudet.

Känn tacksamhet när solen skiner – eller när det regnar, det behövs ju det med.

Se naturen, se ditt hem – vad känner du tacksamhet över idag?

UTMANING:

Skriv fem saker varje dag som du känner tacksamhet över.

Dagens Tips få dem på nästa nivå.

Vill du få fler tips med guidade övningar, videor och genvägen ner till hjärtat?

Prova Dagens Tips på nästa nivå – då kommer du lite längre.

Här får du guidade övningar och tips, både via video och MP3.

Här kan du också lyssna på den snabbaste vägen till ditt hjärta, den tar mindre än 3 minuter! Ett bra hjälpmedel de dagar vi är överbelastade av livet.

Är du inte med än?